Vooropgesteld: het is een bijzondere prestatie om tijdens de coronapandemie toe te werken naar het Topcare-predicaat én dat nog te behalen ook. Wat is het geheim?
Monique Bal (clustermanager): “Als eerste hebben we aan de hand van de criteria een zelfscan uitgevoerd en op basis daarvan een planning opgesteld. Na elke golf van drukte, bijvoorbeeld door corona, namen we even de tijd om stil te staan en positie te bepalen: waar waren we ook al weer gebleven en hoe gaan we weer verder. Dus als je me vraagt hoe het lukt om in tijden van corona een Topcare-predicaat te behalen, dan zeg ik: duidelijke doelen, een helder plan en continue reflectie daarop.”
Reflectie
Juist die reflectie heeft dankzij het Topcare-traject een nieuwe boost gekregen. Jamie Baars (kwaliteitsverpleegkundige): “De Topcare-criteria helpen ons steeds te blijven vragen: waarom doen we dit en hoe kan het beter? Ze dagen ons ook uit dat steeds vanuit het perspectief van de cliënt te doen. En dan bedoel ik niet de Korsakov-patiënt, maar de persoon. Daar blijven we op reflecteren: helpt dit deze persoon nu echt verder? En zo nodig doen we daarvoor dingen die nieuw, anders of spannend zijn. We kleuren graag buiten de lijntjes.”
Buiten de lijntjes
Monique licht dat graag nader toe: “Natuurlijk werken we volgens protocollen en richtlijnen die specifiek voor onze doelgroep zijn ontwikkeld. Maar daarnaast blijven we continu de vraag stellen: wat wil iemand nu echt? En soms botst dat. Neem bijvoorbeeld het spanningsveld tussen welzijn en veiligheid. Kenmerkend voor Amsta is dat we die spanning niet uit de weg gaan, maar juist opzoeken, bespreken en verdragen. Dat is niet altijd makkelijk en het vraagt soms veel van teams, maar het is wel een heel mooi proces. Zeker als we dat met elkaar doen.”
Perspectief
Concreet betekent dat bijvoorbeeld dat Amsta niet zonder meer elke druppel alcohol buiten de deur houdt. Monique: “In sommige gevallen is het gewoon beter als een cliënt wel alcohol kan drinken. En natuurlijk hebben het er dan over: hoe dan, hoe vaak, onder welke voorwaarden? Maar het is niet bij voorbaat nee voor iedereen en altijd. Ik vind het belangrijk dat we een cliënt perspectief bieden, oog hebben voor het welzijn van de cliënt. Dankzij goede zorg kun je weliswaar levensjaren winnen, maar je wilt vooral perspectief bieden, iets wat die levensjaar ook goed en betekenisvol maakt.”
Foutloos leren-app
Tegenslagen ondervond Amsta ook op de weg naar het Topcare-predicaat. Zo bleek het ontwikkelen van de Foutloos leren-app ingewikkelder dan gedacht. Monique: “We hadden grote ambities: iedere medewerker zou stappenplannen ontwikkelen voor de app en iedere cliënt zou er gebruik van maken. Maar gaandeweg bleek het functioneel beheer van zo’n app toch echt een vak apart en ook het gebruik ervan was niet voor iedere cliënt een optie. We hebben het nu terug gebracht naar een kleinere schaal.”
Leerervaring
Van dat proces hebben Monique en Jamie veel geleerd. Jamie: “Niet iedereen hoeft alles te kunnen, we komen veel verder als we aansluiten bij de persoonlijke kwaliteiten van medewerkers.” Monique: “Op een gegeven moment constateerden we: oké langs deze weg komen we niet bij ons doel. Dan proberen we het op een andere manier, en komen we er via een omweg ook. En dat is misschien wel de kern van wat Topcare ons heeft gebracht: we staan stil, evalueren, stellen bij en gaan weer verder.”