
Op cliëntreis met en voor de zorgvrager
Samen op reis. Met dat idee heeft zorgorganisatie IJsselheem samen met hogeschool Windesheim een ‘cliëntreis’ georganiseerd. Een evenement waarbij de reis van een cliënt door de zorgketen stap voor stap is geanalyseerd. Belangrijk, omdat cliënten nog weleens op de verkeerde plek belanden na bijvoorbeeld een beroerte en daardoor minder goed/snel herstellen. Én uniek, omdat een cliënt zelf optreedt als reisleider. We spreken onderzoekscoördinator Steven van Andel samen met fysiotherapeut Roelien Klein op hun IJsselheem locatie in Kampen.
Cliënt als reisleider
‘Waarom we een cliëntreis hebben opgesteld’, begint Steven, ‘kan ik het beste omschrijven aan de hand van de casus van de cliënt (reisleider) die tijdens het evenement met hogeschool Windesheim is besproken. Een casus die betrekking heeft op ambulante revalidatie, waarbij in een zaal met 40 aanwezigen professionals allerlei vragen konden stellen aan de cliënt (reisleider). Deze meneer kreeg te maken met een CVA (stroke). Dit gebeurde in de zomer op een moment waarbij er weinig mensen in zijn directe omgeving waren. Via een omweg is de meneer in het ziekenhuis beland, waar de CVA niet werd gediagnosticeerd.'
'Later kwam meneer in een zorghotel', vervolg Steven, 'waarna hij via de huisarts uiteindelijk bij onze geriatrische afdeling is terechtgekomen. Daar kon hij pas op de juiste manier behandeld worden, om vervolgens thuis de revalidatie voort te zetten. Als de CVA binnen een week was vastgesteld loopt het herstel- en zorgproces veel beter. Er zijn in dit traject een aantal zaken verkeerd gelopen waardoor de cliënt steeds weer op de verkeerde plek kwam. Door zijn cliëntreis in kaart te brengen proberen we dat in de toekomst samen met andere zorgorganisaties te voorkomen.’
Ambulante zorg voor GRZ
Roelien vult het verhaal van Steven graag aan. Ze werkt al 40 jaar bij IJsselheem en is al geruime tijd vanuit verschillende werkgroepen betrokken om multidisciplinaire ambulante zorg goed op de kaart voor de GRZ te krijgen. ‘Waar het bij deze casus om gaat is dat er een verkeerde diagnose is gesteld, waardoor de man niet de juiste zorg heeft gekregen. De verkeerde diagnose heeft ertoe heeft geleid dat meneer is opgenomen. Dat wil je altijd voorkomen, de revalidant heeft er baat bij om snel te kunnen beginnen en zoveel mogelijk thuis te kunnen doen.
Iets wat bij geriatrische revalidatiezorg geen vanzelfsprekendheid is volgens Roelien. ‘We zijn vaak erg voorzichtig om de patiënt thuis te laten herstellen, terwijl de vertrouwde omgeving functioneel gezien de beste plek is. Traplopen kan je in een oefenzaal leren op een korte trap met leuningen, terwijl er thuis misschien een steilere en ronde trap is. Op het thuis herstellen is de GRZ nog niet goed op ingericht, maar het is wel de toekomst.’
Cliënt als gesprekspartner
Om die toekomst vorm te geven helpt een cliëntreis volgens Steven. ‘Je kijkt hierbij niet alleen waar het volgens de zorgorganisaties goed of fout is gegaan bij een cliënt, maar juist ook vanuit de cliënt.’ Roelien begint direct te knikken. ‘We zien de cliënt nog weleens uitsluitend als patiënt, terwijl hij of zij juist het beste kan aangeven waar de behoeften liggen. Behoeften die vaak in relatie staan tot de thuisomgeving.’
Slimmer samenwerken
Steven is blij met de inzet van Windesheim op dit thema. ‘Zij blijven het proces aanscherpen en proberen met dit soort evenementen een netwerk op te bouwen waarbij zorgorganisaties elkaar beter weten te vinden. Dat is hard nodig in een tijd waar we met minder mensen de zorg nog slimmer met elkaar moeten organiseren. Met als hoofddoel om de cliënt de juiste zorg te bieden.’
Lees hier meer over het netwerk:
https://www.windesheim.nl/bedrijven-en-organisaties/samenwerkingen/patient-journey-network#play-video
Beluister de podcast over de cliëntreis in de zorg:
https://open.spotify.com/episode/4PFF5ooEAABkPp0LbS53CW?si=SXOlNZrqQy6mnp0lwQWOIg&nd=1&dlsi=d5623f324c174df4